Favorieten

Pijnacker

Konigshof

Projectinformatie

Aannemer :
Wallaard Aannemingsbedrijf

Jaar:
2019

Architect:
ipv in Delft

Constructeur :
Pieters Bouwtechniek Delft

ontwikkelaar:
Gemeente Pijnacker

De 8 bruggen zijn samengesteld uit het Delft Bruggensysteem, een innovatie van de gezamenlijke bruggenspecialist ipv Delft, Pieters Bouwtechniek, Hi-Con. Behalve slank en lichtgewicht zijn de bruggen ook onderhoudsvrij en gaat de betonconstructie zeker 100 jaar mee.

Op de locatie tussen de Europalaan en de Hoofbos lagen tot voor kort doorsnee houten parkbruggen die allen aan vervanging toe waren. In overleg met ontwerpbureau ipv Delft besloot de gemeente Pijnacker-Nootdorp de nieuwe bruggen in UHSB samen te stellen volgens het Delft Bruggensysteem. Met name de korte bouwtijd, de lange levensduur en het onderhoudsvrije karakter van de standaardbruggen vormden daarbij duidelijke voordelen voor de beheerder. Als eerste gemeente in Nederland heeft Pijnacker nu op twee locaties standaardbruggen in UHSB (Hoflandstraat en aan het Koningshof).

Wat opvalt aan de nieuwe bruggen zijn het superslanke brugdek (met een dikte van 8,5 cm), de afwezigheid van kespen (zichtbare dwarsbalken onder het brugdek), het ontbreken van een slijtlaag en het speelse stalen hekwerk met mooie details. Dat laatste is maatwerk door ipv Delft ontworpen. Ook heeft iedere brug zijn eigen naam opgenomen in de betonnen dekplaten.

De bruggen bestaan uit verschillende dekplaten met een breedte van 3,4 meter en een lengte van 1,5 meter. Deze plaatelementen worden geplaatst op twee stalen liggers die maximaal 14 meter overspannen zonder tussensteunpunt. Bijzonder is dat een onderhoudsgevoelige en milieu-onvriendelijke slijtlaag overbodig is: anti-slip reliëf is meegenomen in het betonoppervlak van de dekplaten. Als extra optie kan de anti-sliplaag in een 10 mm dunne laag met een afwijkende kleur UHSB worden toegevoegd.

UHSB heeft veel voordelen in vergelijking met regulier beton. Het is aanzienlijk sterker en compacter, waardoor constructies veel slanker en lichter zijn. Verder is UHSB dichter van oppervlaktestructuur, wat betekent dat het schoner blijft en zo goed als onderhoudsvrij is. Bovendien is het toegepaste mengsel (Compact Reinforced Concrete, een vezelversterkt ultrahogesterktebeton naar ontwerp van Hi-Con) een zelfherstellend materiaal, dat eventuele kleine scheurtjes, die overigens geen negatieve gevolgen hebben voor de constructieve eigenschappen van het beton, vanzelf weer dicht.

In vergelijking met een standaard brug in regulier beton of staal is de UHSB brug iets duurder in aanschaf, maar deze kosten worden terugverdiend dankzij de lange levensduur en het onderhoudsvrije karakter van de brug. Al bij de eerste toepassing in Pijnacker heeft het Delft Bruggensysteem laten zien dat het mogelijk is om met UHSB een betaalbare standaard fietsbrug te realiseren.

De keuze sluit aan bij de visie van de gemeente, die zich wil richten op het creëren van duurzame oplossingen met minimaal materiaalgebruik, een lange levensduur en een zeer onderhoudsarm karakter.

Downloads

No downloads

Contact

Deel je dromen over spectaculaire ontwerpen en innovatieve producten, of het nu nieuwbouw is of renovatie. Samen kunnen we de mogelijkheden van High Performance Concrete verkennen.

Edward Verschoor
Verkoop Manager

+31(0)6 23935487